stientje-van-veldhoven-2.jpg

Van Veldhoven trapt CE-debat af met brief over kabinetsinzet

In een Kamerbrief heeft minister Stientje van Veldhoven uiteengezet waar het kabinet de komende jaren de focus legt als het gaat om de versterking van de circulaire economie. De optie om klimaatmiddelen in te zetten voor circulaire projecten houdt ze open.

Nieuws

Opbrengst alternatieven voor '567 miljoen' in kaart

dreamstime_m_42214749.jpgCE Delft heeft voor twee soorten verpakkingenbelastingen berekend wat deze de schatkist kunnen opleveren en hoeveel afval en CO2 ze kunnen reduceren.

Luierberg neemt toe, wachttijd op UPV ook

dreamstime_l_213580296.jpgNa jaren wachten mag het besluit over de invoering van de luier-UPV niet langer worden uitgesteld, vinden brancheverenigingen, gemeenten, afvalinzamelaars en verwerkers.

Gelegenheidscoalitie roept op biogrondstoffen niet te verbranden

dreamstime_l_53342036.jpgNatuur & Milieu slaat de handen ineen met Plastics Europe, VNCI en SkyNRG voor een oproep om biogrondstoffen niet te verbranden voor energie, maar te prioriteren voor chemie, raffinage en plasticproductie.

Effect extra miljoenen euro's voor schoner Amsterdam onduidelijk

dreamstime_l_454455229-AO Ankeiler.jpegDe gemeente Amsterdam heeft vorig jaar 13 miljoen euro extra uitgegeven voor afvalbestrijding. Maar het is moeilijk te meten of de hoofdstad ook echt schoner is geworden.
Meer nieuws »

Artikelen

Doorwrocht plan essentieel voor vertragende plastictransitie 

drea met Kamerleden - Phil Nijhuis jpeg-AO Ankeiler.jpeg

Een dramatische daling van de groei in de productie van circulair plastic in Europa moet beleidsmakers in Brussel wakker schudden. Maar ook in Den Haag is actie nodig, want in Nederland nam de productiecapaciteit zelfs af. De plasticketen denkt dat het nog niet te laat is om met vereende krachten een circulair plasticsysteem op te zetten. 

Schudt Ifat talmende beleidmakers wakker? 

IFAT2026_mb_01040-AO Ankeiler.jpeg

De Ifat heeft haar zestigste verjaardag gevierd met een recordaantal standhouders en ongeveer net zoveel bezoekers als tijdens de laatste editie in 2024. Mooi voor de beursorganisatie, maar op de beursvloer was niet iedereen in voor een feestje. Er klonk gemor over overheden die maar geen knopen doorhakken én over 'krimpflatie' op de beurs zelf. 

Megahub syngas gamechanger voor haven, chemie én afvalsector 

dreamstime_m_111497262-AO Ankeiler.jpeg

Om een megahub voor de productie van 10 Mton hernieuwbare koolstof per jaar te kunnen laten draaien in de Rotterdamse haven, is een duizelingwekkende 20 Mton aan afval en biomassa nodig als feedstock. Verschillende verwerkers denken desondanks dat zo'n hub, die de chemie van duurzame grondstoffen moet voorzien, realistisch is en zien er brood in. Voor afvalenergiecentrales kan het einde oefening betekenen. 

Meer artikelen »